Kleuren in een logo: kiezen op gevoel of betekent het echt iets?

Kleuren in een logo: kiezen op gevoel of betekent het echt iets?

We hebben automatisch bepaalde associaties bij kleuren. Zwart staat voor macht, duisternis en rood staat voor liefde en warmte. Dat weet iedereen. Bij de kleurkeuze van een logo werkt dat precies zo.

Stel jezelf daarom altijd de vraag wat je wilt uitstralen met een logo. Een goede vormgever vraagt hiernaar en neemt een briefing met je door zodat hij/zij dat weet te vertalen naar een logo waar je klant de juiste associaties mee maakt. Een verkeerde associatie roept tegenstrijdige gevoelens op en brengt je klant in verwarring.

Kleuren zijn overal en vooral; het zijn er heel veel! Je hebt een enorme waaier om de juiste kleur te kiezen en daarmee de juiste boodschap te ondersteunen. Een verkeerde associatie – en dus een verkeerde kleurkeuze voor je logo – zal averechts werken. Denk bijvoorbeeld aan een begrafenisondernemer met een rood logo. Dat is raar toch? Of bijvoorbeeld een welnesscentrum met knallende kleuren. Dat straalt geen rust uit waar de klanten juist wel naar op zoek zijn.
Om een lang verhaal kort te maken heb ik hieronder een aantal basiskleuren en bijbehoorde associaties opgesomd:

  • Rood: Liefde, motivatie, leiding en actie. Topmerken en bedrijven aan de top van de markt hebben vaak een rode kleur om veel aandacht te trekken (Canon, Xerox, Netflix, Coca Cola, KFC…)
  • Magenta: Teder, vrouwelijkheid, passie, dankbaarheid, kinderlijk (Barbie, Hallmark, Pink Ribbon)
  • Oranje: Speels, jeugdig, plezier en creativiteit. Deze kleuren worden ook gebruikt om veel aandacht te trekken, maar staan ook voor speelsheid en creativiteit (Fanta, Nickelodeon, Staatsloterij). Ook typisch Nederlandse bedrijven gebruiken soms oranje (PostNL, Nationale Nederlanden…)
  • Geel: warmte, zon, nieuwsgierigheid, vrolijkheid en positief.  Deze kleur wordt vaak gebruikt om vrolijkheid en warmte uit te stralen (Mac Donalds, Zwitsal, Intertoys)
  • Bruin: Natuur, serieus, rijkdom, kalmte. Wordt veel gebruikt in bouwbedrijven, nutsbedrijven, maar bijvoorbeeld ook advocatuur of voeding (M&M, Nespresso)­
  • Blauw: Rust, vertrouwen, ontspanning, loyaal, gezondheid en succesvol. Straalt autoriteit en veiligheid/vertrouwen uit en wordt veel gebruikt bij overheid of medische sector (Nivea, Spa, PayPal, Samsung, HP)
  • Groen: Staat voor het leven, vernieuwing, energie en milieu. Deze kleur zie je vaak bij jonge bedrijven die milieu hoog op de agenda hebben of die nog veel willen groeien/ambitieus zijn (BP, Animal Planet, Greenpeace, Starbucks)
  • Zwart: Kracht, inzicht, exclusief, stoer en klassiek. Wordt vaak gebruikt om een bepaald ‘stoer en krachtig’ imago mee te geven (Nike, MTV, Playboy)
  • Grijs: Simpele, neutrale kleur die goed te combineren is met alle andere kleuren om niet veel aandacht te willen trekken maar wel de juiste associatie wil geven. Straalt autoriteit en respect uit (Apple, Swarovski)
  • Wit: Staat voor vrede en puurheid en wordt vaak ook gebruikt als diapostitief van een kleurenlogo. Deze kleur wordt bijna niet als basis voor een logo gekozen.

Wil je er nog meer over lezen?
Kijk dan hier:
https://nl.pinterest.com/pin/494551602800479287/