Pay-offs of slogans: wanneer zijn ze sterk en wanneer niet?

Pay-offs of slogans: wanneer zijn ze sterk en wanneer niet?

Slogans komen we elke dag overal tegen. Ze staan onder andere op winkelpuien, vrachtwagens, reclameborden of busjes. Maar zijn al die slogans wel echt goed bedacht of zijn sommige ook echt niet te doen? Of lijken ze slecht maar stiekem toch wel goed?

Vorig jaar (december 2016) is de slogan van een Utrechtse kapperszaak verkozen tot slechtste slogan (klik hier voor het hele artikel) met hun slogan “Zit je haircut”. Een slogan is slecht als mensen een negatieve associatie hebben zoals schunnige zinnen.

 

Andere slecht verkozen slogans volgens de verkiezingen:

  • HEMA: De worst musical ever
  • Tandartsenpraktijk; We do our business in your mouth
  • Patisserie: Wij spelen open taart
  • Heibedrijf: Iedere paal gaat erin
  • Houthandel: Zaag u niet uit de naad. Wij zagen alles op maat.

Het verschil tussen een goede en slechte slogan is minimaal en heeft vooral met smaak te maken (gek genoeg). Slechte slogans kunnen soms zo grappig zijn dat ze weer goed zijn. De ontvanger onthoudt het en zal zijn eerste associatie met jouw bedrijf hebben. Dat is het hele doel van een slogan

Andere tips voor een goede slogan

  • Rijmen: Die slogans worden vaak beter onthouden en daardoor ook vaker herhaald.
  • Kort maar krachtig: hoe korter, hoe beter is een bekende regel voor het bedenken van een slogan,
  • Je merknaam in een slogan: zo weet je zeker dat jouw merk met de slogan geassocieerd wordt.
  • Taal: Tweetalige slogans kunnen soms ook verkeerd geinterpreteerd worden of in een andere taal is het gezegde of wordt de woordspeling niet begrepen en dat schept verwarring of ongenoegen.

Heb je na het lezen van deze blog opeens veel inspiratie of kun je aan de slag met brainstormen en heb je daarna een slogan die zo tof is dat niemand die mag gebruiken, overweeg dan eens om deze te laten registeren. Meer informatie daarover vind je hier: www.intellectueeleigendom.nl