Waarom een professionele huisstijl belangrijk is bij de opstart van uw bedrijf

Waarom een professionele huisstijl belangrijk is bij de opstart van uw bedrijf

Bij het opstarten van een bedrijf komt veel kijken. Zo ook de ontwikkeling van een goede huisstijl. U bent misschien nog onzeker of uw product of dienst wel goed aanslaat bij uw doelgroep en door die twijfel overweegt u ook om (tijdelijk) zelf een huisstijl te ontwikkelen. Want het is vaak toch een grote investering, maar is het wel slim om zelf te knutselen?

1. Een grafisch ontwerper begrijpt hoe je je doelgroep optimaal kunt bereiken.  
Het ontwikkelen van een goede huisstijl is niet zomaar een mooi beeld, maar gaat veel verder dan dat. Er wordt heel nauwkeuring geselecteerd op kleurgebruik, typografie, uitstraling en stijl. De juiste combinatie zorgt voor die ene pakkende huisstijl die past bij uw bedrijf, product en/of dienst waardoor het in 1 oogopslag duidelijk is wat uw bedrijf precies doet. Het is bewezen dat uw potentiele klant misschien maar 3 seconden kijkt naar een website, en zelfs nog korter naar uw advertentie. Zorg dus dat je opvalt met een goede huisstijl.

2. Creëer bekendheid – uw huisstijl is het visitekaartje
Door uw huisstijl onderscheidt u zich van anderen en zorgt ervoor dat uw product of dienst goed overkomt bij de doelgroep die u geselecteerd heeft. Het is voor uw klanten een manier van herkenning en de creatie van top-of-mind bekendheid (lees: uw klant denkt het eerste aan uw bedrijf als hij op zoek is naar uw product of dienst). Als u bijvoorbeeld een schilder zoekt, herinnert u zich misschien als eerst dat bedrijf met die bus met die goede belettering., omdat die u opgevallen was. Het is vaak een keuze die onbewust en puur op gevoel wordt gemaakt, en een grafisch vormgever weet dat goed te beïnvloeden. Consistentie van huisstijlmiddelen is dan ook zeer belangrijk om een goed imago neer te zetten. Het creëert ook een stukje vertrouwen en uw klant geloof daardoor dat u serieus met uw zaken bezig bent.

3. Een grafische vormgever zorgt dat het technisch klopt
Misschien herkent u het al: dat u er niet uitkomt met het aanleveren van juiste bestanden voor een drukkerij en de drukker maar blijft vragen om goede bestanden. Een grafisch vormgever begrijpt het drukwerkproces en kan zorgen dat de bestanden altijd meteen volstaan. De keuze van papier kan al invloed hebben op de kwaliteit en met juiste bestanden is dat te ondervangen. En, u kunt niet zomaar elk logo plaatsen op uw website of in uw emailcampagnes. Elk type media heeft een ander soort bestand nodig en dat is een flinke doolhof.

4. U onderscheidt zich van de concurrentie – misschien wel de belangrijkste overweging
Naast bovengenoemde punten is onderscheid maken van de concurrent een belangrijke (of misschien wel de belangrijkste) overweging om te kiezen voor een goede grafisch vormgever. Er wordt marktonderzoek gedaan waardoor u beter opvalt tussen al uw concurrentie en een sterke speler wordt in de markt. Dus waarom wachten met ontwikkelen van een professionele huisstijl? Als uw product of dienst zo sterk is, moet de huisstijl minstens zo sterk zijn om een goede start te maken.